نماز و اهمیت آن

بایگانی
آخرین نظرات

احادیثی در باره نماز خواندن کودکان

جمعه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶ ب.ظ

زمان نماز خواندن کودکان

 
 

قال علی - علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه وخدوهم بها اذا بلغوا ثمانی سنین

نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید، و چون به هشت سالگی رسیدند، آنان را وادار به خواندن این فریضه الهی نمایند. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۲).

ارتباط کودکان با نماز

عن معاویه بن وهب قال: ساءلت اباعبدالله - علیه السلام - فی کم یؤ خذ الصبی بالصلاه؟ فقال: فیما بین سبع سنین و ست سنین

معاویه بن وهب گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: کودک را باید از چه سنی وادار به خواندن نماز کرد؟ حضرت فرمودند: بین شش تا هفت سالگی. (وسائل الشیعه ج ۳ ص ۱۲).

آموزش نماز به فرزندان

قال علی - علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه

نماز را به فرزندانتان بیاموزید. (جامع احادیث الشیعه، ج ۴ ص ۴۶).

زمان وجوب نماز برای فرزندان

قال علی - علیه السلام -یجب الصلوه علی الصبی اذا عقل

نماز بر کودک زمانی که عقلش رسید لازم است. (جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۴۳).

آشنایی کودکان با اذان

سلیمان الجعفری قال سمعته بقول - علیه السلام -اذن فی بیتک فانه یطرد الشیطان و یستحب من اجل الصبیان

سلیمان جعفری می گوید از امام (ع) شنیدم که فرمود: در خانه خود اذان بگوی تا شیطان از آنجا بگریزد، و مستحب است، زیرا کودکان به آن ذکر آشنا می شوند.

(الکافی، ج ۳، ص ۳۱۱).

حضور کودکان در صفوف نماز جماعت

عن جابر عن ابی جعفر - علیه السلام - قال ساءلته عن الصبیان اذا صفوا فی الصلوه المکتوبه قال: لاتؤ خروهم عن الصلاه فرقوا بینهم

جابر می گوید: از امام باقر - علیه السلام - در مورد کودکانی که در نماز جماعت شرکت می کنند سؤ ال کردم، امام باقر، (ع) فرمودند: آنان را از صفهای جلو به قسمت عقب صف نماز جماعت نفرستید، بلکه آنان را (در میان بزرگسالان) پراکنده سازید.

(تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۲ ص ۳۸۰).

نوزاد در پناه اذان

قال رسول الله -صلی الله علیه وآله -و من ولد له مولود فلیؤذن فی اذنه الیمنی، و لیقم، فی الیسری، فان، ذلک عصمه من الشیطان

هرکس که نوزادی به او داده شد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این کار نوزاد را از شر شیطان حفظ می کند. (بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۱۶۲).

یاد دادن وضو و نماز

قال الصادق - علیه السلام -فاذا تعلم الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه

چون فرزندی وضو و نماز را یاد گیرد، خداوند (به پاداش آن) پدر و مادر او را می آمرزد. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۳).

سخت نگرفتن نماز برای فرزندان

عن جعفر بن محمد عن ابیه - علیهما السلام - قال: کان علی بن الحسین - علیهماالسلام - یأمر الصبیان ان یصلوا المغرب و العشاء جمیعاً و الظهر جمیعاً فیقال له (لهم) یصلون الصلوه فی غیر وقتها فیقول: هو خیر من ان یناموا عنها

امام زین العابدین (ع) به فرزندان خویش امر می کرد که نماز مغرب و عشاء را با هم بخوانند و ظهر وعصر را با هم بخوانند خدمت امام عرض شد که فرزندان نماز را در غیر وقتش می خوانند امام فرمود: این کار برای فرزندان بهتر است از اینکه بخوابند و نماز نخوانند. (بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۶۴).

آموختن وضو به فرزند

قال الصادق - علیه السلام -حتی یتم له تسع سنین، فاذا تمت له علم الوضو وضرب علیه وامر بالصلوه و ضرب علیها، فاذا، تعلم، الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه

وقتی (فرزندتان) به سن نه سالگی برسد، پس وقتی که نه سالش تمام شد، وضو را به او یاد بدهید واگر کوتاهی کرد او را ادب کنید، و او را امر به نماز کنید و اگر کوتاهی کرد او را ادب کنید پس زمانیکه فرزند وضو و نماز را یاد گرفتید، خدا پدر و مادرش را می آمرزد. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۳).

بیدار کردن اهل خانواده

قال رسول الله -صلی الله علیه وآله -رحم الله رجلا قام من اللیل فصلی و ایقظ امرأته فصلت، فان ابت نضح فی وجهها الماء، رحم الله امرأه قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان ابی نضحت فی وجهه الماء

خدا رحمت کند، مردی را که شب از خواب برخیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز براین عمل تشویق نماید، و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلی او) به صورت وی آب بپاشد و او را بیدار کند و همچنین خدا بیامرزد زنی که در شب برخیزد و نماز شب بخواند وشوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جای برنخواست (با اذن قبلی او) آب به صورتش بپاشد، تا او را بیدار کند. (میزان الحکمه، ج ۵، ص ۴۱۸).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۴
امیرمهدی قهرمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی